Масбуктун намазы


Суроо: Намазга кеч калып, имамга түрлүү рекеттерде үлгүргөн адам эмне кылыш керек? Ар бирин бөлөк-бөлөк айтып бересизби?

Жооп

Намазга кеч калып, имамга биринчи рекетте үлгүрө албаган адам "Масбук” деп аталат. Масбук имам эки тарапка салам берип бүткөндөн кийин өйдө туруп, жетишпей калган рекеттердин казасын окуйт жана кырааттарды [окула тургандарды] биринчи, экинчи, үчүнчү рекетти окуп жаткандай окуйт. Отурууну болсо төртүнчү, үчүнчү жана экинчи рекет катары менен, б.а., аягынан баштаган сыяктуу кылат.

Мисалы:

1- Бешим, асыр же куптандын фарзынын экинчи рекетине үлгүргөн, б.а., биринчи рекетке гана үлгүрбөй калган адам имам салам бергенден кийин өйдө туруп, Субаханака, Фатиха жана заммы сүрө окуйт. Руку жана саждалардан кийин отурат, Аттахыййату, салли бариктерди, Раббана атинаны окуп салам берет.

2- Бешим, аср же куптандын үчүнчү рекетине үлгүргөн, б.а., эки рекетке үлгүрбөй калган адам имам салам бергенден кийин өйдө туруп, Субаханака, Фатиха жана заммы сүрө окуйт. Руку жана саждадан кийин отурат, [Башка бир өкүм боюнча отурбаса дагы намазы сахих болот]. Аттахыййатуну окугандан кийин турат, Фатиха жана заммы сүрө окуйт, руку жана саждадан кийин отурбай өйдө турат. Фатиха окуйт, руку жана саждадан кийин отуруп, Аттахыййату, салли бариктерди, Раббана атинаны окуп салам берет.

3- Бешим, асыр же куптандын төртүнчү, б.а., акыркы рекетине үлгүргөн адам имам салам бергенден кийин өйдө туруп Субаханака, Фатиха жана заммы сүрө окуйт. Руку жана саждадан кийин отурат, Аттахыййату окугандан кийин өйдө турат, Фатиха жана заммы сүрө окуйт, руку жана саждадан кийин отурбай өйдө турат. Фатиха окуйт, руку жана саждадан кийин отуруп, Аттахыййату, салли бариктерди, Раббана атинаны окуп салам берет.

4- Шамдын экинчи рекетине үлгүргөн адам имам салам бергенден кийин өйдө туруп, Субаханака, Фатиха жана заммы сүрө окуйт. Руку жана саждадан кийин отурат, Аттахыййату, салли бариктерди, Раббана атинаны окуп салам берет.

Шамдын үчүнчү рекетине үлгүргөн адам болсо имам салам бергенден кийин өйдө туруп Субаханака, Фатиха жана заммы сүрө окуйт. Руку жана саждадан кийин отурат, Аттахыййату окугандан кийин турат, Фатиха жана заммы сүрө окуйт, Руку жана саждадан кийин отурат, намазды бүтүрөт.

5- Багымдаттын экинчи рекетине үлгүргөн адам имам салам бергенден кийин өйдө туруп, Субаханака, Фатиха жана заммы сүрө окуйт. Руку жана саждадан кийин отуруп, намазды бүтүрөт.

6- Масбук имам акыркы рекетте отурганда Аттахыййатуну жай окуйт. Эгер эрте бүтүп калса имам салам бергенге чейин Калима-и шахадатты кайталап окуйт. Унчукпай отурбайт. Бул маселе тууралуу башка кавилдер бар болсо дагы аалымдар тарабынан тандалганы ушул.

7- Акыркы рекетке дагы үлгүрбөй калган адам имамга ташаххудда үлгүрсө дагы жамааттын сообуна ээ болот.

8- Ифтитах такбирин имам менен бирге алуунун сообу өтө көп. Ошондуктан, имам менен бирге такбир алууга аракет кылуу керек.

9- Эч бир рекетке үлгүрбөй калган адам саламдан мурда, мисалы, акыркы ташаххудда имамга уйган адам имам салам бергенде өйдө турат жана такбир албай эле жаңы баштагандай окуйт. Окула тургандарды башынан, отурууларды болсо акыркы рекеттен кылуу да жаиз.

10- Муким киши сафари болгон имамга да уйса болот. Сафари болгон адам дагы 4 рекеттүү болгон фарздарды окуп жатканда муким имамга уйса болот. Жетишпей калган рекет боло турган болсо имам салам бергенде төрт рекетти толуктайт. Анткени, сафаринин намазы өзгөрүп, имамдын намазы сыяктуу 4 рекет болот.

11- Сафари адам бешим, асыр жана куптан намаздарын окуй албай казага калтырганда казаны эки рекет кылып окуусу зарыл болгондуктан, ошол эле намазды каза кылган муким имамга уя албайт. Себеби, муким имамдын экинчи рекеттин соңунда отуруусу фарз эмес. Сафари болгондун болсо отуруусу фарз болгондуктан муким имамга уя албайт.

12- Жамаатка келген адам имамды рукуда көрсө өйдө турган абалда такбир келтирип, рукуга ийилет. Текбирди рукуга ийилип жатып окуй турган болсо намазы сахих болбойт. Ийиле электе имам турса ал рекетке жетишпеген болот.

13- Имам үнүн чыгарып окуп жатканда имамга уйган адам Субханаканы окубайт, имамды тыңдап турат. Анткени, Субханаканы окуу - сүннөт, имамды тыңдоо болсо - важиб. Субханаканы окуудан да калбоо үчүн имам такбир алгандан кийин дароо имамга уйууга аракет кылуу керек! Имамга уйуу үчүн васваса кылып, кечигүү дурус эмес.

Сүннөттү окугандан кийин сапка кирип жатып ниет кылуу жетиштүү болот. Колдорун кулагына алып барып, васваса кылып, ниетти кечиктирген жана ушундан улам Субханаканы окубай калгандар көп кездешет. Мындай нерсеге жол бербеш керек.

14- Имам фарзды баштап жатканда же коомат окулуп жатканда мечитке кирген адам жамааттын арасында сүннөттү окууга турбаш керек. Багымдат намазынан башка намаздарда дароо имамга уйуу керек. Багымдат намазында болсо сүннөттү мечиттин башка бөлмөсүндө же болбосо бир тирөөчтүн аркасында окуу зарыл. Тирөөч жок болсо дароо имамга уйуу керек. Фарздан кийин да багымдат намазынын сүннөтү окулбайт.

15- Мечитке кеч кирген адам туш келген жерге турбаш керек. Эгер сүннөттү окуп жатканда алдынан бирөө өтө турган болсо өзүнө дагы күнөө болот. Тирөөчтүн аркасына турууга тийиш! (Радд-ул-мухтар, Халаби)

 


Артка
 
    
Диний маалымат изде:

Имсак  
Күн  
Бешим  
Асыр  
Шам  
Куптан  


Имсак убактысы: Бул төрт мазхабда тең (шарий түндүн) акыры болуп эсептелет. Б.а. (Фажр-и садык) деп аталган асмандагы агаруунун чыгыштагы уфк-и захирий (көрүнгөн горизонт) сызыгынын бир чекитте көрүлүүсү. Орозо ушул убакытта башталат. Фажри садык убактысынын бийиктиги төрт мазхабда да 19 градус.
free counters
Сайтыбыздагы маалыматтар бардык адамдардын пайдалануулары үчүн даярдалган.
Түп нускасын өзгөртпөө шарты менен уруксат албастан эле маалыматтардан пайдаланууга болот.
Баштапкы бет катары   |    Сактап кой   |    Биз менен байланыш   |    RSS   |   Paylaş Бөлүш