Суроо: Бүгүнкү
күндө кылынып жаткан бидаттар эмнелер?
ЖООП: Ибадаттарга бир
нерсе кошуу – бидат. Динибиз кемчиликтүү эмес. Аллаху таала жана Пайгамбарыбыз
алейхиссалам динде бир нерсени кем таштап койгонсуп мындан да жакшысын биз
кылышыбыз керекпи? Ибадатка бидат аралаштыруу Аллаху тааланын дининде кемчилик
издөө, койгон өкүмдөрүн жактырбагандык жана динди өзгөрткөндүк болот.
Мисалы, шам намазынын 3 рекет
фарзынын ордуна дагы көбүрөөк ибадат кылуу үчүн 4 рекет кылуу
- бидат, намаз кабыл болбойт. Таспих тартууда 33 ордуна сооп
болсун деп 40 же андан көп тартуу бидат болот. Ал эми эч
таспих тартпаган болсо күнөө болбойт.
Намаздардан кийин аятал
курси окулат, таспих тартылат жана дуба кылынат. Дуба кылып
жатканда салатан тунжина окулат. Аятал курси окулчу жерде
салатан тунжинаны окуу сүннөттү өзгөрткөндүк болот, б.а., бидат болот.
Пайгамбарыбыз "саллаллаху алейхи ва саллам” кандай ибадат кылган болсо,
мазхабыбыз муну кандайча билдирген болсо ошондой ибадат кылынат. "Муну да
кылалы, тигини да кошолу” дегендик динди өзгөрткөндүк болот. Хадиси
шарифте: "Ибадаттарды биз сыяктуу кылбаган адам бизден эмес”,
- деп айтылган. Үн күчөткүч (микрофон) менен азан окуу жакшы болсо Аллаху таала
пайгамбарына ибадаттын жакшысын эмне үчүн билдирбеди? Аллах үн күчөткүчтү
жаратууга алсыз беле? Миңдеген мужизасы көрүлгөн Сүйүктүү Пайгамбарыбыз муну
жасай албайт беле? Аны жасабагандыктан үн күчөткүчтү ибадатка киргизүү бидат
болот.
Калган
бидаттардын кээ бирлери мына булар:
Ичке байпакка же жылаңач бутка
масх тартуу. (Дурер)
Курани каримди теганни
(обондотуп, музыкалаштырып) окуу. (Беззазиййа)
Намазды үн күчөткүч менен окутуу. (Мезахиби
эрбеа, Элмалылы тафсири)
Намазда сүннөт менен фарз
ортосунда дуба кылуу, таспих тартуу, үч Ихлас окуу. (Ибни Абидин)
Азан айткан адамдын таспих
айтууну башкаруусу. Хутбаны Түркчө (Кыргызча ж.б. тилде) окуу. (Эль эдилле)
Намаз окуп, дубадан кийин шүгүр
саждасын кылуу. (Дурр-уль Мухтар)
Намаздардан кийин имам менен
колду төшкө коюп саламдашуу. (С.Абадиййа)
Мечитте ар намаздан кийин
мусафаха кылуу (кол алышуу). (Радд-уль Мухтар)
Астагфируллахал
азим аллази... деп башталган истигфарды азанчынын бийик үн менен окуусу. (Аль
Ибда)
Вааздан кийин жаназада үндү бийик
чыгарып дуба кылуу. (Мекатиб-и шарифа)
Мазар таштын бетине аяти карима,
ыр, мактоо сөздөрүн, ж.б., нерселерди жазуу. (С.Абадиййа)
Бир кабырдан башка кабырга көчүрүлүп
жатканда кайрадан жаназа намазын окуу. (Хиндиййа)
Асхабы кирамдан бирин жамандоо. (Шарх-и
Акаид)
Аялды бир жолкусунда үч талак
менен бошотуу. (Мажмуа-и Зухдиййа)
Жаназада бийик үн менен такбир
айтуу, илахи окуу. (Халеби)
Жаназа намазынан кийин жамаатка
кайрылып сөз сүйлөө. (Зубдет-ул-макамат)
Өлүк бар үйдөн халва, ж.б.,
нерселерди таратуу. Өлүүнүн 3, 7, 40, 52 жана 53чү күндөрүн белгилөө. (Тахтави)
Кабыр азабына ишенбөө. (Акаид-и
Шейбаниййа)
Бир киши билдирген хадистерге
ишенбөө. (Татарханиййа)
Мираж мужизасынын Кудустан
кийинкисине ишенбөө. (Бахр)
Кыска сакалды сүннөт деп айтуу. (Хадика)
Мубарек түндөрдө эки мунаранын
ортосуна кырка (лента) асуу. (Мират-ул-харемейн)
Хазрети Махди келген кезде "Бир
заман келет, Сүннөт бидат сыяктуу жаман көрүнөт, бидат болсо сүннөт сыяктуу
талап көрөт” деген хадиси шарифте билдирилгендей бидат кылууга үйрөнүп
калган Мединадагы аалым бидатты жакшы деп эсептеп, ибадат катары
орундагандыктан Хазрети Махдинин бидатка каршы сөздөрүнө таң калып: "Бул
адам биздин динибизди жок кылууда”, - деп айтат. Хазрети Махди бул
мазхабсызды өлтүрөт. (Мактубат-ы Раббани)