Ислам дини » Kуру ишенимдер » Жин жана иллюзия




Жин жана иллюзия


Суроо: Жиндерди иллюзия (элес) дегендер бар, алардын айтканы туурабы?

ЖООП

Кээ бир адамдардын жиндерди элес (иллюзия, кыял) деп санап, аларды жокко чыгаруулары ката. Корккон кезде көз алдында пайда болгон элестер албетте жок. Бирок, бул элестерди жин деп эсептөө – жинден кабары жок болуу деген сөз. Бир нерсени жок деп айта алуу үчүн ал нерсени таануу керек. Тааныбай туруп жок деп айтуу жаш баланын сөзү болот. Ушундай адамдарды билимдүү деп айтуунун өзү орунсуз болот. Бардык пайгамбарлар кабар берген жана өзгөчө биздин пайгамбарыбыз ар түрдүү убакыттарды кабар берген маалыматка акылга, тажрыйбага таянбастан, болжоо жолу менен «Жок» деп оозуна келгенин айтуу билимдүү адамга жараша турчу иш эмес.

Жиндерге, периштелерге, Бейишке, Тозокко ишенбегендер: «Ал жерге ким барыптыр, ким көрүптүр? Бар болсо көрөр элек. Көрбөгөн нерсеге ишенбөө керек», - дешет. Көз акылга эмес, акыл көзгө баш ийиш керек деп эсептешет. Бирок, акыл сезүү органдарынан жогору кубат жана сезилген нерселердин туурасын, катасын ажырата турчу башкаруу мүчөсү. Адамдар көзгө багыныңкы болгондо, адамдын кадыры көздүн кубаты менен ченелгенде мышык, ит жана чычкан адамдардан кадырлуулаак болуулары керек эле. Анткени, жаныбарлар караңгыда да көрүшөт, ал эми адам болсо көрө албайт. Андай болсо көрө албаганына ишенгиси келбеген адам адамды жаныбардан да төмөнгө түшүрүүдө. Демек – сезүү органдары – акылдын куралдары. Башкаруучу, буйрук беорүүчү - акыл. Акыл көрүнбөгөн, сезилбеген нерселерди жокко чыгарбайт, дал ошондой жок экендиги аныкталбаган, түшүнүлбөгөн нерселерди да жок дебейт. Буларды жок деп айтуу акылга туура келбейт. (Сеадет-и Эбедиййе)

Жиндердин жаратылышы

Бекем акылга ээ болгон адам ааламдагы укмуштуу тартипти изилдеп карай турган болсо мунун өз-өзүнөн пайда болуп калбагандыгын түшүнөт. «Жер өзүнөн өзү бул укмуштай тартип менен кандайча кылымдар бою айлана алат? Албетте, айлантып турчу бир Жаратуучу бар» дейт. Ал эми Жаратуучуга ишенген адам Анын билдиргендерине ишенет. Анткени, жиндерди, шайтандарды жокко чыгаруу - Аллаху тааланы жокко чыгаруу деген сөз. Ушул себептен акылды, илимди көзгө багыныңкы кылбоо керек! Акыл дагы жалгыз өзү акыйкатты таба албайт.

Акыл көз сыяктуу, ал эми Ислам дини жарык шоола сыяктуу. Б.а., акылдын туура чечим чыгаруусу үчүн Ислам дининин шооласына муктаж. Ислам дининин шооларсы болсо булардын бар экендигин билдирүүдө. Бардык нерсени жоктон жараткан Аллаху таала: «Адам менен жиндерди бир гана мени таануулары үчүн, ибадат кылуулары үчүн жараттым», - дейт. (Зарият 56)

Нур-ул-ислам китебинде мындай делинет:

Жиндердин алгачкы атасы – Жан. Курани каримде мындай делинген:

«Жанды болсо мурда, уулуу, түтүнсүз оттон жараттык.» (Хижр 27)

Шайтандар – Иблистин урпактары. Иблис болсо жин тайпасынан. Курани каримде: «Иблис жиндерден болгон», - делинет. (Кахф 50)

Жин сүрөсүнүн алгачкы аятында жиндердин ыйман келтиргендеринин да бар экендиги билдирилүүдө.

Нас сүрөсүндө жиндерден адамдарга зыян тийгизе тургандары бар экендиги, зыянынан Аллахка сыйынуу керектиги билдирилүүдө. Ушул жагынан жиндерди жокко чыгарып, алардын адамдарга зыян бере тургандыгын да жокко чыгарган адамдын ыйманы кетет. Сулайман алейхиссаламдын жиндерден дагы катардагы аскерлери бар болгондугу Курани каримде билдирилген. (Намл 17)

Тозок, жин жана адамдар менен толтурулат. (Сажда 13)

Жиндердин мусулманы жана мусулман эместери бар.

Курани каримде жинге байланыштуу дагы көптөгөн аяти карималар бар. Хадиси шарифте жиндерден коргонуу үчүн дубалар билдирилген. Көз менен көрүнбөгөн нерсени жокко чыгаруу илимге дагы, акылга дагы кайчы.

Жиндерди жокко чыгаруу – Аллаху тааланы жокко чыгаруу болуп саналат. Ошондуктан, акылды, илимди көзгө багыныңкы кылбаш керек! Тескерисинче, көздү акылга багыныңкы кылуу керек! Акыл дагы бир өзү акыйкатты хакты таба албайт. Акыл көз сыяктуу, ал эми Ислам дини жарык, шоола сыяктуу. Б.а., акылдын туура чечим кабылдай алуусу үчүн Ислам дининин шооласына муктаждыгы бар.

 

Жин менен шайтан

Суроо: Шайтан өзү жалгызбы же көппү? Шайтандар жиндер сыяктуу көбөйүшпөйбү? Жин дагы адамды азгырабы? Жин менен шайтандын ортосундагы айырмачылык кандай?

ЖООП

Иблис жин тайпасынан. Шайтан – адаштыруучу, туура жолдон чыгаруучу деген сөз. Ушул себептен Иблистин балдары шайтан делет. Курани каримде шайтандардын көп экендиги билдирилген. Мисалы, «Ысырап кылуучулар – шайтандардын тууганы»делинген. (Исра 27)

Шайтан менен жин арасында аз гана айырмачылык бар. Шайтандар дагы жиндер сыяктуу от менен абадан жаратылган. Алгачкы адам топурактан жаратылган болсо да топурак эмес эт-сөөктөн куралган. Жин дагы от менен абадан жаратылган болсо да от менен аба эмес. Жин менен шайтандар эң кичине жерлерден өтөт, адамдын ичине кирет. Шайтандын васвасасынан кутулуу үчүн динге моюн сунуу керек. Хадиси шайрифте мындай делинет:

«Иблис шайтандарга айтат: "Эт, аял жана ичкилик менен адамдарды алдоого аракет кылгыла! Булардан таасирдүү башка эч нерсе жок.» (Дайлами)

Ашыкча эт жештин зыяндуу экени ушул хадиси шарифтен дагы түшүнүлүүдө.

Жинге үйлөнүү Шафии мазхабында жаиз, Ханафиде жаиз эмес. Жинден көбөйүү газ (аба) аркылуу жүзөгө ашат. Ошондуктан, жинге үйлөнүү чыныгы үйлөнүү эмес. Жинден, жиндер менен алектенгендерден узак жүрүү керек.

Ар адамдын жанында эң аз дегенде бир капыр жин, бир шайтан болот. Хадиси шарифте мындай делинет:

«Ар мусулманга жүз алтымыш периште өкүл. Эгер адам бир заматка болсо да жалгыз калтырылганда шайтандар ага чабуул коюшмак.» (Табарани)

Шайтан менен периште

Суроо: Шайтан периште болгонбу?

ЖООП

Иблис периштелерге устаз болгон, бирок, өзү периште эмес жинтайпасынан болгондугу диний китептерде жазылган.

Жин менен көрүшүү жана жин чыгаруучуларга баруу

Суроо: Жиндер менен жана жин чыгаруучу эмчилер менен көрүшүп, алардан пайдалуу маалыматтарды үйрөнсөм болобу?

ЖООП

Жок. Жин чыгаруучу эмчилерге дагы барбоо керек. Мухиддин Араби хазреттери мындай деген:

«Эч бир адам жинден Аллаху таалага катыштуу маалымат ала албаган. Анткени, жиндердин диний билимдери өтө тайыз. Алардан дүнүйөлүк маалымат аламын деп ойлогон адамдар алданат. Анткени, пайдасыз нерсе менен убакыт өткөрүүгө себеп болот. Алар менен таанышкандар текебер болот. Аллаху таала текебер адамды жакшы көрбөйт.» (Футухат)

Сеййид Абдулхаким Арваси хазреттери да мындай деген:

«Адамдын жин менен таанышуусу, дос болуусу зыяндуу. Алар менен сүйлөшүү – фасык менен (күнөөкөр, жаман адамдар менен) достук куруу сыяктуу болот. Алар менен таанышкандар эч кандай пайда көрүшпөйт. Жин менен таанышууга кызыкпоо керек, олуялардын рухтарынан пайдаланууга аракет кылуу керек. (Кашкул рисаласы)

Олуяларды таануу, аларды жакшы көрүү жана алардын дагы жакшы көрүүлөрү чоң нимат.

 


Артка
 
    
Диний маалымат изде:

Имсак  
Күн  
Бешим  
Асыр  
Шам  
Куптан  


Имсак убактысы: Бул төрт мазхабда тең (шарий түндүн) акыры болуп эсептелет. Б.а. (Фажр-и садык) деп аталган асмандагы агаруунун чыгыштагы уфк-и захирий (көрүнгөн горизонт) сызыгынын бир чекитте көрүлүүсү. Орозо ушул убакытта башталат. Фажри садык убактысынын бийиктиги төрт мазхабда да 19 градус.
free counters
Сайтыбыздагы маалыматтар бардык адамдардын пайдалануулары үчүн даярдалган.
Түп нускасын өзгөртпөө шарты менен уруксат албастан эле маалыматтардан пайдаланууга болот.
Баштапкы бет катары   |    Сактап кой   |    Биз менен байланыш   |    RSS   |   Paylaş Бөлүш